چگونه زیست کنکور را مرور کنیم

فهرست مطالب این مقاله

توی این مقاله قصد داریم به معرفی کامل بهترین روش و نحوه مرور زیست برای کنکور بپردازیم.

دانش آموزان رشته تجربی مخصوصا اون دسته از گروه هایی که قصد قبولی در رشته های تاپ مثل پزشکی و پیراپزشکی یا دندون سازی رو دارن از اهمیت بالای درس زیست شناسی برای قبولی توی رشته دلخواهشون و تاثیر درصد بالای درس زیست توی کنکورشون با خبرن.

بعد از مطالعه اصولی درس زیست شناسی، مهمترین و اصلی ترین قدم مرور زیست هست که میتونه از روی خلاصه نویسی که در طول سال تحصیلی توسط خود دانش آموز انجام شده اتفاق بیوفته؛ اما در ادامه بهترین روش های مرور زیست شناسی کنکور به شما عزیزان توضیح خواهیم داد.

آمار جالبی در مورد درصد زیست شناسی کنکور

عددی عجیب: در هر سال کنکور، 300 هزار نفر زیست را منفی و یا زیر 10 درصد میزنند!!   علت چیست؟

300 هزار نفر عدد خیلی زیادیه و به این معنی که هنوز داوطلبین زیادی هستن که بدون آمادگی وحتی با آمادگی کم سر جلسه کنکور میان، اما عدم آماده نبودن این داوطلبان به این معنی که زیست رو مطالعه نکرده باشن نیست!؛ بلکه بخاطر مطالعه اشتباه زیست برای کنکور هست!

قطعا داوطلبین زیست رو مطالعه میکنن اما به صورت اصولی نه!

خب دیگه بریم سر اصل مطلب…..

چگونه زیست را مرور کنیم

روش های مرور زیست کنکور

  • تورق سریع
  • روش قطره ای
  • مرور نمودار ها و شکل ها
  • مرور با استفاده از حل سوال و تست

در ادامه هر یک از روش های مرور زیست که بالاتر به آن اشاره شد +  بهترین زمان مرور زیست و مرور زیست در روز های نزدیک کنکور به صورت کامل به شما عزیزان آموزش توضیح داده میشود.

قطعا شرایط مرور درس زیست در طول سال تحصیلی و در دوران نزدیک کنکور فرق داره؛ در طول سال تحصیلی باید به صورت روزانه مرور بشه ولی در دوران نزدیک کنکور میتونید با استفاده از تورق سریع که در ادامه این روش رو به شما عزیزان توضیح میدیم و به صورت فشرده درس زیست شناسی رو مرور سریع کنید.

بهترین روش مرور زیست از نظر رتبه های برتر

بهترین روش مرور زیست کنکور

مرور زیست به روش تورق سریع، پیشنهاد رتبه های برتر

روش تورق سریع یعنی ورق زدن سریع صفحات کتاب مورد مطالعه به دو منظور:

  1. پیش از مطالعه و برای آشنایی و کنجکاو سازی ذهن برای یادگیری
  2. بعد از مطالعه کامل یک فصل و برای مرور سریع مطالب و ایجاد تصویرسازی از آن مطلب در ذهن.
خیلی از رتبه های برتر روش تورق سریع را یکی از بهترین کارها در هفته آخر مانده به کنکور برای مرور زیست شناسی میدونن مخصوصا مرور خلاصه نویسی هایی که توسط خود داوطلب انجام شده به روش تورق سریع میتونه خیلی موثر باشه.
مرور شکل های کتاب درسی که از اهمیت بالایی برخوردار است با استفاده از روش تورق انجام میشود.
راستی اگه به عنوان یک دانش آموز کنکوری دنبال منابع آموزشی زیست هستی بهتون سایت جشنواره تخفیفاتی فولیتو fullito.org و صفحه آموزش زیست رضا عسگری مدرس زیست فولیتو در سایت fullito.org معرفی میکنم.

روش قطره ای

مرور زیست به روش قطره ای

مرور زیست به روش قطره ای تشابه زیادی به روش تورق دارد با این تفاوت که در روش تورق باید کتاب را ورق زد و شکل عنوان های موضوع و هایلایت را بررسی کرد درصورتی که در روش قطره ای باید با چشم و خیلی سریع متن کتاب درسی و موضوع متن را مرور کنید؛ مرور به روش قطره ای تاثیر زیادی برای آموزش تصویری ذهن دارد.

توضیح در مورد روش قطره ای

در این روش مطالعه زیست از 90 دقیقه آموزش پیوسته به زمان 10 تا 15 دقیقه آموزش و یا 20 تا 30 دقیقه آموزش رسیده است. در روش قطره ای شما باید روزانه مطالعه قطره ای داشته باشید و همچنین مطالبی که مطالعه میکنید در روز های بعدی مرور قطره ای کنید.

با مطالعه قطره ای مغز به علت ارائه محتوای مناسب و به اندازه، بهتر و سریع تر میتواد مطالب را یادبگیرد.

مثال: شما اگر وعده غذایی صبحانه، ناهار و شام را در یک زمان میل کنید، به نظر  معده توانایی کشش این حجم از غذا را دارد؟؟

یا اگر کل مطالب درسی یک سال تحصیلی را فقط در یک روز یا حتی یک هفته آموزش ببینید میتوانید مطالب را کامل درک کنید؟

قطعا نه.  برای آموزش بهتر در مدرسه مطالب درسی را روزانه آموزش میبینید؛ پس بهتر است از مقیاس کوچک شده این روش برای مطالعه و مرور زیست استفاده کنید تا به بیشترین بازدهی در مرور زیست برسید.

روش نموداری ها و شکل ها با استفاده از خلاصه نویسی

روش مرور زیست با نمودار ها و شکل ها

یکی دیگر از بهترین روش ها برای مرور زیست استفاده از روش نموداری است؛ به این صورت که در ابتدا هر فصل کتاب زیست را مطالعه و تست های آن مبحث را به صورت کامل حل کنید و در انتها متن و نکات هر تست را به صورت درختچه نموداری و یا جدول خلاصه نویسی کنید؛ با این روش در زمان مرور میتوانید به مطالعه نکات خلاصه شده بپردازید.

مهم: با بررسی سوالات کنکور سال های گذشته خیلی راحت میشه متوجه شد که تقریبا 60 درصد سوالات درس زیست از شکل کتاب های درسی هست و به همین علت مرور شکل کتاب های درسی اهمیت بالایی برای موفقیت شما عزیزان دارد. در ادامه راه حل فوق العاده برای آموزش شکل کتاب درسی به روش تصویری به شما عزیزان هم ارائه خواهد شد.

من اویس طاهری نویسنده این محتوا و به عنوان مشاور موسسه فولیتو معتقدم که استفاده از نمودار ها و خلاصه نویسی ها در طول سال تحصیلی و مطالعه مطالبی که توسط خود دانش آموز جمع آوری شده به کاهش استرس دانش آموز در دوران منتهی به کنکور بسیار کمک میکند؛ همچنین استفاده از روش های تند خوانی برای کنکور باعث کاهش هدر رفت زمان که نتیجه آن مرور مطالب بیشتر است میشود.

مرور زیست به روش خلاصه نویسی

یکی از روش های مرور زیست استفاده از خلاصه نویسی ها و نکته ها میباشد.

  • حتما به این نکته توجه داشته باشید که بهترین زمان برای خلاصه نویسی، پس از یادگیری و حل تست های کتاب درسی میباشد نه در زمان مطالعه اول.
  • اگر در ابتدای آموزش و یادگیری اقدام به خلاصه نویسی و یادداشت برداری کنید، حجم خلاصه نویسی شما از حجم کتاب درسی و جزوه شما بیشتر میشود که در نتیجه تنها اقدام به بیشتر کردن حجم کتاب کرده اید، نه خلاصه نویسی مطالب.
  • بهترین موقع برای خلاصه نویسی زمانی است که بعد از حل تست های آموزشی به یک تسلط نسبی از آن آموزش رسیده باشید؛ حالا نوبت به این میرسد که مطالب سخت و مطالبی که احساس میکنید فراموش میشود را یادداشت کنید تا منبع خلاصه نویسی شما هم آماده شود. 
  • حتما به این نکته توجه کنید: برای اینکه بتوانید در کوتاه ترین زمان ممکن زیست را مرور کنید نیاز به یک منبع خلاصه نویسی دارید. اما خلاصه ای که واقعا خلاصه باشید.

مرور با استفاده از حل سوال و تست

مرور زیست با حل سوال و تست

حل تست های مختلف زیست برای مرور و یادآوری مطالبی که قبلا مطالعه شده است نقش موثری در مرور زیست دارد؛ چنانچه داوطلب کنکوری هستید که نیاز به جمع بندی سریع زیست کنکور دارید پیشنهاد میکنیم حتما به صفحه جمع بندی زیست فولیتو + فول شکل با تدریس بی نظیر استاد رضا عسگری سری بزنید جلسه اول جمع بندی و فول شکل را رایگان ببینید. 

بهترین زمان مرور زیست

بهترین زمان برای شروع مرور زیست کنکور

به عنوان یه داوطلب رشته تجربی حتما باید به صورت روزانه درس زیست را مطالعه و مرور کنید و همپنین 20 درصد از تایم مطالعه زیست خود را صرف مرور مطالبی که قبلا مطالعه کرده اید کنید؛ همچنین ضروری است که وسط و آخر هفته زمان مشخصی را برای مرور مجدد درس زیست در نظر بگیرید.

بهترین زمان برای شروع مرور زیست

از نظر رتبه های برتر مرور زیست باید در طول سال تحصیلی انجام شود و در همین حین شروع به نوشتن خلاصه نویسی هایی برای زمان جمع بندی کنید.

ولی تایم جمع بندی زیست کنکور میتواند بسته به شرایط داوطلب سه تا یک ماه مانده به کنکور باشد.

بهترین روش مرور زیست نزدیک کنکور

نکاتی که هر داوطلبی برای مرور در دوران نزدیک کنکور باید بداند:

ویژگی رتبه های برتر هنگام مرور زیست

  1. روش تورق سریع از بهترین روش ها برای مرور در دوران نزدیک کنکور هست؛ با این روش میتوانید یه پایه از زیست را در مدت زمان تقریبی 2.5 ساعت مرور کنید.
  2. برای مرور آخر حتما حتما از خلاصه نویسی های خود و کتاب درسی استفاده کنید.
  3. نکات هایلایت شده و جمله هایی که ممکن است حاشیه کتاب نوشته باشید را مرور و به خاطر بسپارید.
  4. از شکل های کتاب درسی و شکل های پاورقی به هیچ عنوان قافل نشوید.
  5. هنگام مرور آخر سعی کنید با اعتماد به نفس کامل مطالب را مرور کید نه با وسواس مطالعاتی.
  6. از همه مهمتر اگر زمان مرور نکته یا مبحثی را فراموش کرده بودید به هیچ عنوان نگران نباشید و استرس نگیرید؛ چون فراموش کردن مطالب یک امر عادی بوده و قطعا حتی برای رتبه یک کنکور هم پیش خواهد آمد.
  7. با یک آزمون کوچک پس از مرور میتوانید اعتماد به نفس خود را افزایش دهید.
  8. هنگام مرور آخر به هیچ عنوان سراغ مطالب جدید یا مطالبی که فراموش کرده اید نروید.

ویژگی رتبه های برتر هنگام مرور زیست

رتبه های برتر دارای خلاصه نویسی خوب بوده اند و از روش خلاصه نویسی و نکته برداری به خوبی استفاده کرده اند. یعنی ضمن داشتن منابع مطالعاتی کامل و استفاده از سایر آموزش ها، خلاصه نویسی نیز کرده اند.

در خلاصه نویسی سعی کنید مطالبی را که یادگیری آن ها برایتان دشوار است یا ممکن است نکات آن ها را فراموش کنید را مشخص و خلاصه نویسی کنید. خلاصه ویسی را دانش آموزان عادی انجام نمیدهند یا بهتر بخواهیم بگوییم، احساس می کنند با انجام این کار وقت آن ها تلف می شود.

حتما دقت کنید که از مهم ترین مواردی که نقش در آماده سازی یک خلاصه نویسی فوق العاده دارد یک آموزش خوب و استاد خوب و نیز دانستن اینکه روش مطالعه زیست چگونه است؟، مشخص می کند. احتمالا این سوال برایتان به وجود بیاید که منبع مطالعاتی خوب را از کجا پیدا کنیم؟

بستر اینترنت پُر است از ویدیو های آموزشی و محتواهای رایگان و ارزان قیمت. در کانال تلگرام استاد رضا عسگری آموزش های فوق العاده ای از زیست شناسی به صورت رایگان قرار دارد که میتوانید از آن ها استفاده کنید که آدرس کانال asgari_channel@ میباشد.

0/5 (0 نظر)
دیدگاه‌های نوشته

*
*