خواندن فیزیک کنکور در یک ماه

فهرست مطالب

درس فیزیک یکی از دروس تخصصی کنکور سراسری است که برای هر دو رشته تجربی و ریاضی فیزیک از اهمیت بالایی برخوردار است. درس فیزیک به دلیل حجم بالای مطالب و ماهیت محاسباتی (فرمول های) آن، یکی از دشوارترین دروس کنکور نیز محسوب می‌شود.

آیا می‌توان در یک ماه به تسلط کافی در درس فیزیک رسید؟

پاسخ کوتاه به این سوال این است که بله، می‌توان در یک ماه به تسلط کافی در درس فیزیک رسید. البته این امر مستلزم داشتن برنامه‌ریزی دقیق و تلاش بی‌وقفه است که موسسه فولیتو در ادامه برنامه ریزی دقیق و همچنین معرفی منابع مناسب برای مطالعه فیزیک در یکماه را برای شما آماده و گردآوری کرده است.

برنامه‌ریزی برای مطالعه فیزیک کنکور در یک ماه

اولین قدم در مطالعه فیزیک کنکور در یک ماه، برنامه‌ریزی دقیق است. این برنامه باید شامل موارد زیر باشد:

  • تعیین هدف: اولین قدم در هر برنامه‌ریزی، تعیین هدف است. در این مرحله باید مشخص کنید که می‌خواهید چه درصدی از سوالات فیزیک را در کنکور پاسخ دهید.
  • برآورد زمان: در مرحله بعدی باید زمان مورد نیاز برای مطالعه هر فصل را تخمین بزنید. این تخمین باید بر اساس سطح علمی شما و بودجه بندی کنکور انجام شود.
  • تعیین ترتیب مطالعه: در مرحله بعد باید ترتیب مطالعه فصل‌های فیزیک را مشخص کنید. این ترتیب باید بر اساس اهمیت و تست خیز بودن فصل‌ها تعیین شود.
  • تعیین منابع مطالعه: در مرحله آخر باید منابع مطالعه خود را انتخاب کنید. این منابع باید شامل کتاب‌های درسی پایه دهم، یازدهم ودوازدهم + منابع کمک آموزشی و آزمون‌های آزمایشی باشد که در ادامه بهترین منابع کمک آموزشی به سبک تصویر سازی شده را هم معرفی میکنیم.

منابع مطالعه فیزیک کنکور

برای مطالعه فیزیک کنکور در یک ماه، به منابع زیر نیاز دارید:

  • کتاب‌های درسی: کتاب‌های درسی پایه دهم، یازدهم و دوازدهم، منابع اصلی مطالعه فیزیک هستند.
  • منابع کمک آموزشی: میتوانید از پکیج جمع بندی فیزیک استاد میلاد ملاکیان (جمع بندی فیزیک فولیتو) استفاده کنید که سالانه داوطلبان زیادی با استفاده از پکیج های ایشان درصد های بالایی را کسب کرده اند.
  • آزمون‌های آزمایشی: آزمون‌های آزمایشی، بهترین راه برای سنجش میزان یادگیری و آمادگی شما و همچنین سنجش سختی سوالات کنکور سال های قبل هستند.
خواندن فیزیک در یک ماه

و اما روش مطالعه فیزیک کنکور در یک ماه

بالاتر به معرفی منابع و همچنین روش برنامه ریزی اصولی برای مطالعه یک ماهه فیزیک پرداختیم و در ادامه روش مطالعه فیزیک کنکور را به صورت اصولی آموزش میبینید.

  • مرور سریع کتاب برای بدست آوردن اطلاعات کلی از فصل ها: در مرحله اول، باید تمام فصل‌های فیزیک را به صورت سریع مرور کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا با کلیات مطالب آشنا شوید و ذهن را کنجکاو وآماده یادگیری میکند. دراین مرحله ابتدا مطالب را خیلی سریع مطالعه کنید وسپس فرمول های کتاب را بررسی کرده و به طور تقریبی به یاد داشته باشید.
  • شناسایی مباحث مهم از غیر مهم این درس: در مرحله بعدی، باید بر مباحث مهم را از غیر مهم شناسایی کنید و روی فصل های تست خیز تمرکز کنید. از این فصل ها معمولاً سوالات بیشتری در کنکور مطرح می‌شود. هدف از انجام این مرحله و شناسایی فصل های مهم این است که موقع حل سوالات و این فصل ها ذهن با تمرکز بیشتری مطالب را بررسی میکند. 
  • حل تمرین های کتاب درسی: حل تمرین های کتاب درسی از مهم ترین مراحل آموزش فیزیک است که خیلی از داوطلبین به این سوالات و تمرین ها توجهی نمیکنند. بیش از 90 درصد سوالات فیزیک کنکور به تمرین های کتاب درسی شباهت دارد؛ همچنین برخی از سوالات کنکور از آزمایش های کتاب درسی ایده گیری شده است.
  • حل سوالات تستی و بررسی سوالات کنکور سال های اخیر: بهترین راه برای تثبیت مطالب در ذهن تست زنی است؛ مطالبی را که مطالعه و تست زنی میکنید حتما تحلیل کنید، مخصوصا سوالاتی که به اشتباه حل میکنید.
  • نکته مهم: در هنگام تست زنی برای آموزش، به زمانی که صرف تست زنی میکنید توجه نکنید حتی اگر برای حل یک سوال 10 تا 15 دقیقه زمان صرف کردید؛ چون در حال آموزش هستید اما به مرور این زمان را کاهش دهید.

نکات مهم برای مطالعه فیزیک کنکور

در ادامه به چند نکته مهم برای مطالعه فیزیک کنکور اشاره می‌کنیم:

  • نظم و انضباط: برای موفقیت در کنکور، باید نظم و انضباط را در مطالعه خود رعایت کنید.
  • استراحت کافی: استراحت کافی برای حفظ سلامت جسمی و ذهنی ضروری است.
  • مدیریت زمان: مدیریت زمان یکی از مهارت‌های مهم برای موفقیت در کنکور است.
  • انگیزه بالا: برای موفقیت در کنکور، باید انگیزه بالایی داشته باشید.

نتیجه‌گیری

با برنامه‌ریزی دقیق، تلاش بی‌وقفه و رعایت نکات ذکر شده، می‌توان در یک ماه به تسلط کافی در درس فیزیک رسید.

دیدگاه‌های نوشته

*
*